הרצאות על ירושלים

ירושלים היא העיר המרתקת בתבל, בעלת עבר מפואר מכל הבחינות, היסטורית, מורשת קרב, דתית, פילוסופית, ספרותית ועוד.

העיר המרתקת טומנת החובה אין ספור רבדים רגישים ומסקרנים . אפשר בקלות לדבר על נושא מסוים ותוך כדי ההרצאה לצלול לנושא שהיה בשולי תכנית ההרצאה ולדבר עליו ללא הפסקה.

הרצאות ממוקדות על ירושלים

כדי ליצור הרצאות אפקטיביות ולהיות ממוקדים ומעניינים הרבה יותר, חשוב לבחור נושא אחד מרכזי שכולל תוכן רב והוא זה שיוביל את ההרצאה. לדוגמה, אפשר לספר על המלחמות שהיו בירושלים. מלחמת השחרור, סיפורי הפלמ"ח, השיירות והמשוריינים שעלו לירושלים, דרך בורמה, המלחמה מול הלגיון הירדני, טרום הקמת המדינה . להמשיך במלחמה העקובה מדם שהייתה במלחמת ששת הימים, הקרב על גבעת התחמושת, הצנחנים שכבשו את העיר העתיקה והכותל המערבי. האיחוד המרגש עם העיר העתיקה המסמלת כל כך הרבה ליהדות .

המרצים הם מומחים בתחומם

אדם שמעביר הרצאות על נושא מסוים חייב להיות מומחה בתחומו, לגלות בקיאות, לדעת את הנושא על בוריו כדי להעביר מידע מקיף ואמין. אם קיים חוסר ידע בנישה מסוימת, יש להשלים את הפערים לפני מתן ההרצאה. על המרצה להיות ערוך ומוכן לכל תרחיש שבו יישאל שאלות על ידי הקהל והוא חייב לתת תשובות הולמות.

התאמת מבנה ההרצאה ותוכנה לקהל היעד

כדי שהרצאה תהייה מוצלחת יש להיערך אליה מראש ולדעת מיהו הקהל האמור להגיע אליה. כל הרצאה שונה מקודמתה ולא מדובר בהרצאות שבלוניות או זהות אלא יש להתאימן לקהל המטרה. אם מדובר בקהל שאינו ירושלמי, הוא יאהב כמעט כל נושא הקשור לירושלים ויקשיב בשקיקה לכל נישה. ירושלים היא קונצנזוס, כולם אוהבים אותה ולכן המאזינים נהנים מאד לשמוע כל פיסת מידע עליה ולהרחיב את אופקיהם.

לעומת זאת, אם מדובר בקהל ירושלמי קיימת סבירות גבוהה שהם בעלי ידע נרחב מאד ונושאים רבים עלולים לשעמם אותם . לכן, יש לבחור בקפידה נושאים מרתקים במיוחד, לבצע תחקיר מקיף ולספר להם לדוגמה על מחקר שנערך לאחרונה בעקבות ממצאים ארכיאולוגיים הקשורים לדורות היהודים שישבו בירושלים בתקופת הבית הראשון. מתוך המחקר עלו גילויים חדשים ומרעישים שהותירו את קהל המאזינים המום. הם ידרשו לשמוע עוד ועוד על המחקר ששינה מקצה לקצה את הידע והחשיבה שלהם, על תקופה היסטורית זו. אם במסגרת התחקיר נחשפים למידע ספציפי שסביר להניח שרוב הקהל יודע אותו כי הוא פורסם לא מכבר בתקשורת וזכה להד רב, עדיף לא לספר עליו שוב אלא רק על הנושאים החדשים והמרתקים.

אופן העברת המידע במהלך ההרצאה

צורת ההתבטאות והעברת המידע באופן סיסתמטי מנושא לנושא בצורה מסודרת והגיונית היא המפתח להצלחת ההרצאה. הלוגיקה משאירה את הקהל בפוקוס והוא מבין את ההתנהלות ואת החוט המקשר בין הדברים. לעומת זאת, מרצה שקופץ מנושא לנושא ולא מסיים את העברת מלוא המידע על כל אחד מהתחומים, מותיר אנשים מבולבלים שלא הבינו את הדברים עד הסוף ועקב כך יצאו מההרצאה בתחושת החמצה כי הנושא בכללותו היה אמור להיות מעניין מאד, אך דרך העברת התוכן הייתה לוקה בחסר.

 

 

 

שימוש במצגות ובדוגמאות אותנטיות

כשהקהל רואה את הדברים בעיניים, הממדים משתנים, יש הבנות ותובנות עמוקות והגיוניות. לכן, רצוי מאד להעביר תוך כדי ההרצאה גם מצגת המראה את הדברים באופן ברור ביותר . אם מדובר בנושא המלחמות בירושלים, מציגים את ההתפתחות של הקרב על גבעת התחמושת, הבנת שיטת הלחימה של הירדנים והדרך שבה התמודדו אתה הצנחנים כדי לצלוח את הקרב.

להשגת תשומת לב מרבית, משמיעים ברקע את השיר גבעת התחמושת בליווי סרטונים אותנטיים מהקרב הקשה.

אם מדובר על היהודים בימי הבית הראשון, מציגים את התמונות של המקומות שהתגלו, תוך הצגת ציטוטים מהתנ"ך היוצרים הקשר בין הדברים ומתן הסברים ממוקדים על אורח חייהם בעת ההיא .

הקשר בין המרצה לקהל

אחת הדרכים החשובות כדי ליצור קשב רב בהרצאה, היא להכין פתיח מפתיע שיסקרן מאד את הקהל והוא לא יזוז ממקומו עד שיבין את כל ההשתלשלות. המרצה נוהג לספר בגדול על הנושא החדשני שייחשף בהרצאה וכן מספר על עצמו ועל מקורות המידע .

דיבור לקהל היא תכונה שנרכשת עם הזמן, כל אדם שמרצה בפני קהל מתחיל עם מעט רתיעה מהאתגר לעמוד מול אנשים רבים שמביטים רק בו. זהו רגע מלחיץ ולא קל ולכן בשלב הראשון מומלץ להרצות בבית מול המראה כדי לעבור את טבילת האש הראשונה, הפחדים ייעלמו לאט לאט ויהיה למרצה הרבה יותר קל לפעול כיאות ברגע האמת. לדבר בטבעיות ולא לשדר באמצעות שפת הגוף מצוקה או חשש אלא להפך, לדבר בקול גבוה וברור באינטונציה משתנה ועם ביטחון עצמי גבוה ומוכנות למשימה.

מתן הרצאה אינה פעולה פשוטה, היא כרוכה במוכנות ובהיערכות מיוחדת ולכן בעת הצורך, אפשר להיעזר במרצה מומחה בתחום ירושלים ולהזמין אותו לתת הרצאה מאלפת.

מערכת כרטיסים מערכת למכירת כרטיסים