תערוכות בירושלים

תערוכה קבוצתית / כל חַיַּת הארץ

התערוכה תוצג בתאריכים:

2.11.18-10.12.18

תערוכות

כל חיית הארץ היא תערוכה שעניינה המרכזי הוא בעלי חיים. שישה אמנים מציגים כאן היבטים אישיים והקשרים שונים של הנושא, הזוכה לייצוג נרחב באמנות מאז שחר ההיסטוריה.

סנדרה גרובר מציגה רישומים בעט ובגרפיט וכן עבודות בטכניקה מעורבת, המתמקדות בתכונות הפיזיות של בעלי חיים שמקורם באפריקה. עבודות אלה הינן חלק מגוף עבודות גדול שנבנה בפרק זמן בן שנה וחצי, במהלכו ציירה גרובר ברחבי גן החיות התנכי בירושלים, ובסופו הציגה במקום תערוכת יחיד. נמצא כאן רישומים מינימליסטיים של נמר, המשקפים את יפי גופה השרירי והגמיש של החיה, ולצדן עבודות אקספרסיביות המתמקדות בפנים של קרנף, המשקפות את המסיביות והמראה יוצא הדופן שלו, וכן פנים של תנין, המשקפות את האיום והסכנה האצורים בזוחל הגדול.

נעמי טדסקי בלנקט מציגה הדפסים ורישומים שעולה מהם מחאה כנגד הרג בלתי מוצדק של כל יצור חי, באשר הוא. מתוארים כאן בעלי חיים המשמשים כמקור מזון לאדם – עיזים, ציפורים ודגים (שני האחרונים מוצגים ללא רוח חיים), שאת חלקם נהגו להעלות כקורבן, בפולחני דת קדומים. המחאה היא גם נגד הרג של בני אדם, כפי שעולה במרומז מההבעה האנושית בפניהם של בעלי החיים – עצב בעיני העיזים וזעקה אילמת הפורצת מפי הדגים המתים. שלא במקרה, עולים על הדעת סיפור עקדת יצחק (בראשית כ"ב), הוראות לטיהור בית נגוע בצרעת על ידי הזיית דם של ציפור שנשחטה (ויקרא י"ד), או שליחת שעיר לעזאזל לשם כפרת עוונותיהם של בני ישראל (ויקרא ט"ז).

איב מנס מציגה שתי סדרות של עבודות. האחת, בצבעי מים, כוללת דימויים של חיות בר, באמצעותן היא נוגעת ביפי הטבע ובשני פניו – זה השקט והנינוח, המיוצג בדמותם של ג'ירפה והפיל, וזה המסוכן והבלתי צפוי, המיוצג בדמותה של ציפור גדולה ומאיימת. תופעה נוספת אליה מתייחסת כאן האמנית היא של התלות ההדדית שבין בין בני האדם לבעלי החיים, המיוצגת בשני דימויים תנכיים איקוניים – תיבת נח ויונה במעי הדג. בסדרה שנייה, של הדבקי נייר וציורים שנעשו בטאבלט, משתעשעת האמנית בווריאציות ססגוניות וקטנות ממדים על דמות של חתול, המבטאות פן קליל ביצירתה.

אביגיל פריד מציגה סדרת עבודות שמן המוקדשת לבעלי חיים שהאדם ביית לצרכיו – פרה, סוס, גמל, אווז, כלב וחתול. הצגתם של אלה יחד יכולה להתפרש כביטוי לגעגוע לעבר, כשהאדם חי על אדמתו, קרוב אל הטבע ואל חיות הבית והמשק שגידל. מבחינה סגנונית, מתאפיינות העבודות בחומריות ובספונטניות וויתור על פרטים, כשרבות ממשיחות הצבע נעשות בסכין (שפכטל). בין מקורות ההשראה של פריד אפשר למצוא תמונת קרב מתוך סדרת ציורי הפרסקו של אמן הרנסנס האיטלקי בן המאה ה-15, פיירו דלה פרנצ'סקה, המוצגת בבזיליקה בעיר ארצו (Arezzo) – ממנה שאלה את הדמות המרכזית, זו של לוחם רכוב על סוס וחנית מונפת בידו.

איליה קריינס מציג סדרת עבודות שמן בממדים קטנים, המוקדשת לבעלי החיים החביבים עליו במיוחד, והוא חרד לגורלם. מדובר בקיפוד, דורבן וג'ירפה, שאת אהדתו אליהם הוא מבטא בסגנון העבודה המעט תמים ובמראה המתוק שהוא מעניק לפניהם. לדבריו, חיבתו לקיפוד ולדורבן נובעת מעצמאותם ותעוזתם וחיבתו לג'ירפה מצורתה הייחודית והתנהלותה האיטית והאצילית. בין העבודות המוקדשות לה, בולטת תמונה שמצא באחת הרשתות החברתיות, בה רואים ציידת, שלרגליה מוטלת גופה של ג'ירפה מתה, שהרגה זה עתה.

עמוס רבין מציג סדרת עבודות שמן של חנות מזכרות בה מגובבים ומוצבים באופן אקראי אוספים של קרמיקה אירנית, הכוללים אריחים ואגרטלים הנדמים כעתיקים והמעוטרים בדימויים ססגוניים ודקורטיביים מעולם הצומח והחי. דימויים אלה, המופיעים על גבי הפריטים השונים בתמונה, מייצרים מעין תמונות בתוך תמונות, המעמתות בין שתי מציאויות שונות, זו "הריאליסטית", מעשה ידי האמן, המתייחסת לחנות המזכרות, וזו "הפנטסטית" מעשה ידי אמני הקרמיקה האירניים, המתייחסת לעולם האגדה והדמיון. הדימויים הדקורטיביים, שהושאלו מאמנות אירנית עתיקה, כוללים פרחים, ציפורים ודגים, וכן דימוי בולט במיוחד של פרש על סוס, המבטא קשר אמיץ ושילוב כוחות בין אדם לבעל חיים.

דבורה גולדברגר